TELAAH KRITIS PASAL 209 KOMPILASI HUKUM ISLAM INDONESIA TENTANG WASIAT WAJIBAH PERSPEKTIF FIKIH ISLAM

Penulis

  • Nur Baiti Hidayah

DOI:

https://doi.org/10.30863/as-hki.v6i2.7414

Kata Kunci:

Adopted, Compilation of Islamic Law, Inheritance, Islamic Jurisprudence, Wasiat Wajibah.

Abstrak

This article examines Article 209 KHI in Indonesia, regarding the regulation of the share of assets for adopted children and/or adoptive parents. This research aims to explain the differences in giving inheritance or legacy assets intended for adopted children and adoptive parents in Islamic Jurisprudence and KHI in Indonesia. This research is normative research with qualitative descriptive analysis. The results of the research show that in Islamic jurisprudence, if the deceased (heir) does not leave a will for the adopted child or adoptive parents, then there is no will regarding the share of assets for the child or adoptive parents. However, in Article 209 KHI, the provisions for granting mandatory (automatic) wills apply to adopted children or adoptive parents with a maximum share of 1/3 of the testator's inheritance. Understanding the differences in provisions between KHI and Islamic jurisprudence can be analyzed by looking at the context of child adoption in the early days of Islam and the context of adoption in Indonesia. In the early days of Islam, adoption was only aimed at helping the child. However, current adoption practices in Indonesia emphasize the formal legality aspects of adoption. So in practice adoption is mandatory through a court process and has legal consequences, one of which is the share of the heir's inheritance through a mandatory will.

Referensi

Al-Qur’Än al-KarÄ«m.

‘AbbÄd, Abd al-Muhsin ibn Hamd al-. Sharh Sunan AbÄ« DÄwud. DurÅ«s á¹¢autiyyah, 1432. http://www.Islamweb.net.

Agustini, Aully Grashinta, San Putra, Sukarman Sukarman, Feliks Guampe, Jakub Akbar, Muhammad Lubis, dkk. Metode Penelitian Kualitatif (Teori & Panduan Praktis Analisis Data Kualitatif), 2023.

Aisyah, Nur. “Anak Angkat Dalam Hukum Kewarisan Islam Dan Hukum Perdata.†El-Iqthisady : Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 30 Juni 2020, 101–13. https://doi.org/10.24252/el-iqthisadi.v2i1.14137.

BukhÄrÄ«, Muhammad ibn Isma’īl al-. al-Adab al-Mufrad. Riyaá¸: Maktabah al-Ma’Ärif li al-Nashr wa al-Tauzī’, 1998.

BukhÄrÄ«, Muhammad Ibn IsmÄ’īl al-. á¹¢ahÄ«h al-BukhÄrÄ«. Damaskus: DÄr ibn KatsÄ«r, 1993.

“Direktori Putusan.†Diakses 9 Oktober 2024. https://putusan3.mahkamahagung.go.id/direktori/putusan/dad76187f840f794b0b6150d52c37f39.html.

Farikha, Nur, dan M. Ali Syaifudin Zuhri. “Konsep Waris Anak Angkat Dalam Wasiat Wajibah Perspektif KHI Dan Prof. Wahbah Zuhaili.†Rechtenstudent 1, no. 3 (2020): 232–39. https://doi.org/10.35719/rch.v1i3.32.

FauzÄn, á¹¢alih al-. al-TahqÄ«qÄt al-Mará¸iyyah fÄ« al-Mabahits al-Fará¸iyyah. Riyaá¸: Maktabah DÄr al-MinhÄj, 1430.

Gafur, Abdul. “Analisis Konsep Wasiat Wajibah dalam KHI dan Putusan MA.†Al-Mazaahib: Jurnal Perbandingan Hukum 10, no. 1 (7 Mei 2022): 1. https://doi.org/10.14421/al-mazaahib.v10i1.2483.

HandhalÄ«, Abd Allah ibn al-MubÄrak al-. Musnad al-ImÄm ‘Abd Allah ibn al-MubÄrak. Riyaá¸: Maktabah al-Ma’Ärif, 1407.

Hannifa, Vaula Surya, Johni Najwan, dan M. Amin Qodri. “Hak Waris Anak Angkat Dalam Perspektif Kompilasi Hukum Islam Indonesia.†Zaaken: Journal of Civil and Business Law 3, no. 1 (13 Februari 2022): 34–48. https://doi.org/10.22437/zaaken.v3i1.15919.

KÄtib, Abd al-á¹¢amad ibn Muhammad al-. KitÄb al-FarÄiá¸. al-MadÄ«nah al-Munawwarah: al-JÄmi’ah al-IslÄmiyyah bi al-MadÄ«nah al-Munawwarah, 1422.

Khomaini, Khomaini. “Pemberian Harta Warisan Tehadap Anak Angkat Melalui Wasiat Wajibah Dalam Perspektif Hukum Islam.†Jurnal Ilmiah METADATA 5, no. 2 (2 Agustus 2023): 139–52. https://doi.org/10.47652/metadata.v5i2.375.

“KOMPILASI_HUKUM_ISLAM.pdf,†t.t.

Lubis, Zainuddin. “Status Anak Angkat Menurut Kompilasi Hukum Islam.†NU Online, 2023. https://Islam.nu.or.id/syariah/status-anak-angkat-menurut-kompilasi-hukum-Islam-Plgqs.

M.h, Habawati, Mustafa Mh, dan Dr Jasmani M.hi. “PENYELESAIAN KEWARISAN TO MANANG DALAM MASYARAKAT KECAMATAN CENRANA KABUPATEN BONE.†AL-SYAKHSHIYYAH Jurnal Hukum Keluarga Islam Dan Kemanusiaan 4, no. 1 (11 Mei 2022): 1–18.

Muhaimin, Muhaimin. Metode Penelitian Hukum. Mataram: Mataram University Press, 2020.

“PP_NO_54_2007.pdf,†t.t.

QazwainÄ«, Muhammad ibn YazÄ«d ibn MÄjah al-. Sunan Ibn MÄjah. Damaskus: DÄr al-RisÄlah al-‘Ālamiyyah, 2009.

TamÄ«mÄ«, Ahmab ibn ‘AlÄ« al-. Musnad AbÄ« Ya’lÄ. Damaskus: DÄr al-Ma’mÅ«n li al-TurÄts, 1984.

Tobing, Letezia. “Pengangkatan Anak Menurut Hukum Islam | Klinik Hukumonline,†22 April 2013. https://www.hukumonline.com/klinik/a/pengangkatan-anak-menurut-hukum-Islam-lt516b6321d8ef7/.

Wulandari, Andi Sri Rezky. “Studi Komparatif Pembagian Harta Warisan Terhadap Anak Angkat Menurut Kompilasi Hukum Islam dan Hukum Perdata.†Jurnal Cahaya Keadilan 5, no. 2 (2018).

Lubis, Zainuddin. “Status Anak Angkat Menurut Kompilasi Hukum Islam.†NU Online, 2023. https://Islam.nu.or.id/syariah/status-anak-angkat-menurut-kompilasi-hukum-Islam-Plgqs. Diakses pada 11 Oktober 2024.

Tobing, Letezia. “Pengangkatan Anak Menurut Hukum Islam | Klinik Hukumonline,†22 April 2013. https://www.hukumonline.com/klinik/a/pengangkatan-anak-menurut-hukum-Islam-lt516b6321d8ef7/. Diakses pada 04 Oktober 2024.

Kompilasi Hukum Islam.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 54 Tahun 2007 Tentang Pelaksanan Pengangkatn Anak.

Putusan PA TAKALAR Nomor 222/Pdt.G/2020/PA.Tkl Tanggal 18 Nopember 2020. Sehubungan dengan sengketa warisan.

Unduhan

Diterbitkan

2024-12-01